Het indienen van de aangifte BTW bij de belastingdienst kan rechtstreeks vanuit de Afas administratie van de klant. Hierdoor hoeft er geen e-herkenning aangevraagd te worden.


Afas biedt namelijk de mogelijkheid om de aangifte in te dienen via hun certificaat. 


Let op: heb je een Afas administratie met meerdere omgevingen in Afas Profit ERP, dan moet er eerst een communicatie structuur ingesteld worden. 


Via Algemeen / Omgeving / Openen kun je nagaan of er meerdere omgevingen zijn.


Bij Afas Profit ERP is dit niet altijd het geval omdat je hier kunt werken met meerdere administratie. Dat is anders dan bij Small Business (voor small business is een artikel aangemaakt). 

Staan daar meerdere regels met O#####AB, O#####AC etc dan heeft de administratie meerdere omgevingen


Stel dan eerst in hoofomgeving in op basis van dit artikel: Communicatieomgeving instellen - AFAS Help Center


Betreft het maar 1 omgeving dan kun je het certificaat instellen via dit artikel: Gratis Digipoort-certificaat voor uitwisseling Belastingdienst inrichten - AFAS Help Center 


Het is raadzaam om in alle omgevingen te controleren of bij "algemeen / communicatieservice / communicatieprofiel / communicatie met bank integratie service / algemeen" de communicatieomgeving op huidige omgeving staat. Is dat niet het geval. neem dan contact op met de helpdesk.


Reeds gemaakte aangiftes kunnen niet afgehandeld worden. Let op dat je deze niet per ongeluk verstuurd. Normale aangiftes zal de belastingdienst niets mee doen, maar suppletie aangiftes zouden onterecht ingediend kunnen worden.