Het indienen van de aangifte BTW bij de belastingdienst kan rechtstreeks vanuit de Afas administratie van de klant. Hierdoor hoeft er geen e-herkenning aangevraagd te worden.


Afas biedt namelijk de mogelijkheid om de aangifte in te dienen via hun certificaat. 


Let op: heb je een Afas administratie met meerdere omgevingen in Small Business, dan moet er eerst een communicatie structuur ingesteld worden. 


Via Small Business / Omgeving / Openen kun je nagaan of er meerdere omgevingen zijn.


staan daar meerdere regels met O#####AB, O#####AC etc dan heeft de administratie meerdere omgevingen 


Stel dan eerst in hoofomgeving in op basis van dit artikel: Communicatieomgeving instellen - AFAS Help Center 


Betreft het maar 1 omgeving dan kun je het certificaat instellen via dit artikel: Gratis Digipoort-certificaat in AFAS Online inrichten - AFAS Help Center 


Het is raadzaam om in alle omgevingen te controleren of bij "Small Business / communicatieservice / communicatieprofiel / communicatie met bank integratie service / algemeen" de communicatieomgeving op huidige omgeving staat. Is dat niet het geval. neem dan contact op met de helpdesk.


Reeds gemaakte aangiftes kunnen niet afgehandeld worden. Let op dat je deze niet per ongeluk verstuurd. Normale aangiftes zal de belastingdienst niets mee doen, maar suppletie aangiftes zouden onterecht ingediend kunnen worden.